Sri Lanka

Update 2023-01-01: Dit project is inmiddels overgenomen door de Liv Foundation.. De tekst hieronder heeft dan ook betrekking op het verleden.

Sinds 1990 worden twee zeer arme gezinnen in hun onderhoud voorzien. Het eerste gezin bestaat uit een oorlogsweduwe met drie kinderen. De andere familie is financieel getroffen doordat de vader van het gezin vanwege twee ernstige herseninfarcten niet meer in staat was geld te verdienen voor zijn vrouw en twee zonen. De vader is inmiddels overleden.

In de plaats Udahentenna op Sri Lanka is een groot onderwijsproject onder leiding van de paters Jezuïeten. De naam van dit project is Cholankanda Youth Training Centre (CYTC).

Binnen dit centrum heeft Rainbow een speciale opleidingsschool gerealiseerd voor ongeveer 40 jongens, in de leeftijd van 17 tot 22 jaar. Zoals in de doelstellingen van onze stichting staat, gaat het om jonge mensen van alle rassen en/of religies. Het basisprincipe is: steun aan kansarme jonge mensen.

De jongens verblijven twee jaar intern om opgeleid te worden tot volwaardig (en door de staat erkend) automonteur. Deze school, de zo genaamde ‘Car Mechanic Section’ is gestart in 1997, draait met veel succes en wordt in zijn geheel betaald door onze stichting. De resultaten zijn zeer goed. Vrijwel alle studenten hebben een baan, onmiddellijk nadat zij hun diploma hebben behaald. Het diploma is internationaal erkend. Denk hierbij aan een soort ISO-certificering. De jonge mannen vinden emplooi in de Golfstaten (60%) en de anderen gaan op Sri Lanka zelf aan de slag.

Een van de leerlingen werd in 2002 uitgeroepen tot de op één na beste MBO-leerling van Sri Lanka. Deze jongeman is nu leraar op onze school!